"Slimme logistiek is nieuwe krachtmotor economie"
(verschenen in BN/DeStem – 28 april 2018)

 

 

BREDA/ETTEN-LEUR – De logistieke sector in Nederland beleeft toptijden. Zowel in het transport als in de distributie groeit de vraag naar personeel. En de distributie automatiseert en innoveert in hoog tempo. Bewijst ook het succes van wereldwijd opererende Taks Handling Systems BV in Etten-Leur.

Daar aan de Munnikenheiweg vierde het bedrijf eerder deze maand de jongste uitbreiding en ‘upgrading’. Taks is toonaangevend in de ontwikkeling en productie van hoogwaardige logistieke systemen voor de groente- en fruitsector. Daarbij staat volgens het bedrijf zelf alles in het teken van efficiencyverbetering en arbeidsbesparing. In deze kwetsbare economische tak zijn dat cruciale factoren.

Directeur Arie Meeuwissen over zijn succesvolle bedrijf: ,,In Breda zaten we op een te kleine locatie. Vandaar onze verhuizing naar Etten-Leur. We groeien heel snel de laatste jaren. We maken de totale inrichting voor de verpakkingshallen van groente en fruit. Inclusief tracking en tracing. Het is hitech logistiek.’’

Onderzoek

Volgens Meeuwissen is de trend om veel arbeidsbesparing te realiseren door in te zetten op onderzoek en technologische ontwikkeling. Automatisering is het credo. Taks Handling profiteert van deze alsmaar sterker wordende trend. ,,De afgelopen drie jaar is onze omzet verdriedubbeld. We exporteren inmiddels naar vierentwintig landen. Door de ervaring die we de afgelopen decennia in de meest uiteenlopende projecten over de hele wereld hebben opgedaan, weten wij als geen ander waar de markt behoefte aan heeft.’’

Het succes van Taks staat niet op zich. Nederland speelt op wereldniveau een belangrijke rol op het gebied van innovatieve distributie cq logistiek. ,,Ons land is op dat gebied vooraanstaand en mede daarom internationaal ook in trek voor de vestiging van distributiecentra. Met name West-Brabant speelt een belangrijke rol door de centrale ligging van deze regio tussen Antwerpen, Rotterdam en het Ruhrgebied. België is minder populair vanwege de strengere arbeidswetgeving. Daar is het moeilijker om personeel ’s nachts en in de weekeinden te laten werken. Veel goederen die in de havens van Antwerpen en Rotterdam aankomen, moeten juist op die tijdstippen worden verwerkt in de distributiecentra’’, zegt programmamanager Coen de Lange van het landelijke kenniscentrum voor de logistiek Dinalog dat in Breda is gevestigd.

 

Kosten

Om een beeld te geven van hoe belangrijk de logistieke sector is voor Nederland hoeven we alleen maar naar de cijfers te kijken. De sector transport en logistiek groeit in 2018 naar verwachting met 3,5 procent en de omzet met 5 procent. Daar staat tegenover dat ook de kosten voor de sector zullen stijgen, omdat er een tekort aan personeel is en ook de brandstofprijzen verder zullen stijgen.

Met name het personeelstekort vormt een bedreiging voor de sector. De Lange: ,,Daarom zien we een toename van de technologie en robotisering. De innovatieve logistiek groeit ook harder dan de transportsector en de distributie. Dat geeft het grote belang aan van slimme logistieke systemen. Nederland loopt daarin voorop, zowel wat de hardware betreft als de software. Dus de daadwerkelijke installaties en de slimme regie die daar achter zit. Nederland kun je gerust een logistiek regieland noemen.’’

Volgens De Lange moeten logistieke bedrijven steeds slimmer opereren om de distributie van goederen mogelijk te maken. ,,De consument wil het product sneller aan huis hebben. Vroeger gingen de meeste goederen naar winkels, terwijl consumenten tegenwoordig in toenemende mate online shoppen en de spullen thuis bezorgd krijgen. Dan wordt automatiseren uitermate belangrijk. Je moet slimmere verwerkingssystemen ontwikkelen.’’

In West-Brabant zijn veel hi-techsystemen te vinden in distributiecentra als die van Primark en Lidl in Roosendaal en Forever 21 in Bergen op Zoom. ,,Heel West- en Midden-Brabant staat vol met distributiecentra. En het worden er meer. En al die centra moeten bemenst worden’’, zegt De Lange.

Maar de logistieke kennis blijft niet alleen binnen de grenzen, volgens voorzitter Arthur van Dijk van Transport en Logistiek Nederland (TLN). ,,We exporteren jaarlijks voor 30 miljard euro aan logistieke kennis naar het buitenland. We doen het als land echt heel erg goed. Voor de komende jaren zie ik voldoende kansen om logistiek gezien zaken te doen met China. 4PL is onze expertise en China is juist op zoek naar die kennis’’, zegt Van Dijk.

 

4PL

Een 4pl-er is een ketenregisseur, die zonder eigen materieel (vrachtauto’s), voor de klant de beste logistieke oplossing zoekt. Van Dijk: ,,Daarbij kijkt men naar vervoer over water, weg, lucht en spoor. Er worden ook voorspellingen gemaakt over de invloed van het weer op het transport. Daardoor kan de bevoorrading veel nauwkeuriger worden geregeld in vergelijking met vroeger. In China kunnen we hiermee echt het verschil maken. Met adviezen en hopelijk ook steeds vaker met de uitvoering van logistieke projecten.’’

Volgens Van Dijk doen vooral Zuid-Nederlandse innovatieve logistieke bedrijven het goed. ,,KLG in Venlo en Versteijnen in Tilburg dat treinen inzet op het traject naar China. En in Etten-Leur zit transportbedrijf Bas Logistics dat ook logistieke adviezen geeft waardoor het transport efficiënter wordt. Zulke kennis is veel geld waard.’’